Alla inlägg den 1 september 2011

Av Ellenor - 1 september 2011 23:45

Alla hus och byggnader är så fina! De ser verkligen annorlunda ut från här hemma. Det var kul att se män i kilt, kunde inte låta bli att le när man såg någon i kavaj med portfölj och så kilt, hihi! Såg också flera skottar som var fullt utsyrslade och spelade säckpipa efter gatorna :)


Jag och Ida fick uppfattningen av att Edingurgh är ganska litet och en väldig turiststad! Vi bodde vid Royal Mile som det i princip bara är turist affärer på. Efter den gatan blev jag avmålad :) Det är något som jag har velat göra länge. Vi gick efter Prices Street (shopping gata), något mindre turister på den. Gick också in på mindre gator för att komma ifrån och se lite annat =)


Edinburgh Castle var riktigt fint! Utsikten var underbar och det var så roligt att läsa om kungar och drottningar som bott där för flera hundra årsedan. Det fanns bl.a dörrar bevarade, från ett fängelse där fångarna hade ristat in olika saker. Tycker det är så intressant när saker är bevarade, att det är orginalet från flera hundra år tillbaka!


Vi besökte National Museum of Scotland. Det mest intressanta var djuravdelningen, tex uppstoppade sådana, rktigt betar/horn och skelett. Parlamentet kändes som ett måste att kolla in, även om jag tycker det är lite tråkigt. Byggnaden var fin, den såg väldigt speciell ut. Utanför fanns ett jättestort berg, det var lovely och många kort blev det! =)


En dag åkte vi tåg till Glasgow, att bara åka tåg genom delar av Skottland var halva nöjet. Nu fick man se lite hur olika bostadsområden såg ut, kändes som det var väldigt blandat, ibland var de hur fina som helst och ibland väldigt sunkiga.. Allt hade dock tråkig färg, antingen var det grått eller brunt på husen.


Sista kvällen gick vi ut på olika pubar. På den första stod det en kille i baren som kunde svenska (bra sådan också)! Hur stor är chansen liksom? :D Drinken jag fick var iaf helt okej, roliga färger! =) På det andra stället var det livemusik, han spelade bra låtar, det var trevligt! Blev en lugn och tidig kväll, men själva grejen var ju att få se nattlivet! :)


Jag försökte prova så mycket olika mat som möjligt, tycker att jag lyckades okej! Deras mat är ganska okryddad men den är god/helt okej =) Käkade en himla massa godis också, fastnade för två chokladbitar. Tror vi är ganska bortskämda med godis i Sverige alltså ;D


Vårat hostel var också bra. Väldigt centralt som sagt, kunde gå överallt. Rummet dög bra och vid frukosten hittade man saker som gick ner. Dock fick vi oväntat besök av ett par pyttesmå vita kryp med vingar de sista dagarna, de tyckte att Idas choklad och mina kex var goda =/ Ingen katastof att de tjuvbodde med oss, men det var inte överdrivet trevligt!


Jag har haft en bra och intressant resa tillsammans med Ida! Vi har skoj tillsammans och jag trivs med henne! :)

Ovido - Quiz & Flashcards