Alla inlägg den 1 mars 2010

Av Ellenor - 1 mars 2010 18:57

Här om kvällen fick jag mig en riktig tankeställare. Varför har jag inte tänkt på det innan? Något som borde vara så självklart! Något som man helt enkelt inte borde vräka ur sig!


Ida och jag stod i köket och lagade mat, jag hävde med en suck ur mig att "jag är ju helt värdelös på att skala rå potatis snabbt" och drog lite på munnen. Jag kände hur det blev ovanligt tyst och tittade upp lite i samma stund som Ida sa "Ellenor, du är inte värdelös, du är otränad". Hon fortsatte "det brukar min kompis alltid påminna mig om. Man nedvärderar sig själv genom att säga sådär och det ska man absolut inte göra".


I den stunden gick det upp för mig vad många onödiga kommentarer vi slänger ur oss om oss själva och om andra. Även om vi ordagrant inte menar att vi är värdelösa eller dåliga, så hjälper de där orden oss knappast att bli bättre på något! Otränad är mer rätt, för har du inte gjort något tillräckligt många gånger kan du inte, du måste träna för att bli bättre.

Ovido - Quiz & Flashcards