Direktlänk till inlägg 18 juni 2010

Smala får inte ha komplex?

Av Ellenor - 18 juni 2010 18:16

Att vara smal betyder INTE att man automatiskt är nöjd med sin kropp, inte har komplex, inte känner sig tjock eller att magen aldrig är svullen. Allting ingår även för en smal person.


Allt för ofta har jag fått höra, och får fortfarande höra, onödiga kommentarer. Jag är så himla trött på det! Precis som alla andra har jag också rätt att känna mig tjock, säga att idag är min mage svullen och att jag inte gillar det där eller det där med min kropp. Men så fort jag öppnar munnen så får jag någons hårda ord på mig, "klaga fan inte på din kropp!!", "jaa ooj vad mycket din mage putar ut!". Det är INTE roligt att höra. Andra får prata om sin kropp, men inte jag, för att jag är smal?!


Jag vet att jag har smal kroppsbygnad och det är jag glad över. (Så, nu vet alla det!). Dock har även jag dagar då jag känner mig tjock. De två är INTE samma sak. Jag har också komplex och min mage blir svullen ibland när jag käkat eller av annan anledning. Jag kan också vara avundsjuk på andras kroppar och vill ha saker som de har men inte jag!


Det är knappt så jag vågar öppna munnen längre för jag orkar inte höra folks hårda ord. Istället lyssnar jag på hur alla andra pratar "åh jag är så tjock om magen", "mina lår är för stora", "jag har ätit allt för mycket i veckan" och bla bla bla. Jag ska bara lyssna, vara tyst och skratta med på skämt men får inte säga något om mig själv även fast jag kanske delar deras tankar. Blir så arg när jag tänker på det!


Det är inte alls rätt, det är inte alls så det ska vara!
Så nu är det dags att jag slutar upp med det och delar mina tankar jag också.

 
 
Ingen bild

mari-louise.s

21 juni 2010 13:30

Jag förstår dig också. Jag skrev tidigare i min blogg att "ni som väger mindre ska inte klaga" kanske var dumt att skriva så. Min erfarenhet är från när jag gick på högstadiet så var det en tjej som var riktigt smal och hon klagade Alltid på sig och att man Alltid skulle tycka synd om henne. Det är drygt när det är så. Visst om säger det ibland helt OK! Men hon sa det varje dag och det var drygt att försöka övertyga henne om att hon faktiskt inte var tjock :S För jag vet också hur det är att ha en annorlunda kroppsuppfattning. Förut när jag hade mina ätstörningar så såg jag verkligen nåt helt annat och det var mysko. Känns som att alla vill gå ner i vikt nu bara för att det är sommar :S men för mig handlar det bara om att vara sund. =) Kram!

 
Ingen bild

Ellenor

21 juni 2010 15:21

Det är synd när det är så. Dock tror jag nog att den tjejen hade en ätstörning, där hon i sina egna ögon såg en tjock tjej. Tyvärr tror jag inte en sådan person går att övertyga utan specialhjälp :/
Det jag menade med mitt inlägg är att smala också kan ha dåliga dagar och att vi även har komplex. Vi ska även kunna kommentera våran kropp negativt, precis som alla andra, utan att bli påhoppade direkt.
Kram! =)

 
Ingen bild

mari-louise

21 juni 2010 16:46

Ja absolut. Alla ska ha lika rättighet =) Fast kan tänka mig att det kan vara svårt att förstå om man är mullig eller är väldigt kraftigt att förstå när en smal tjej har en dålig kroppdag. Fast jag minns också när jag var väldigt smal att det var så jobbigt att vara så smal. Så varför inte bara acceptera.=) Man är så dum när man faller för media ideal =)Kram

 
Ingen bild

Ellenor

21 juni 2010 17:10

Jag kan också tänka mig att det är svårt att förstå. Fast så är det väl, det är alltid svårt att förstå något som man själv inte upplevt. Allt vore så mycket lättare om alla accepterade alla precis som de såg ut! =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ellenor - 30 april 2012 23:30

Först drog vi till Ekonomikum parken där vi träffade några av hans klasskompisar, vi körde några lekar och hade det trevligt i det superfina vädret :) Jag och Ricard gick sedan för att kolla på mösspåtagningen, vi trodde att de skulle sjunga också.. ...

Av Ellenor - 26 april 2012 10:44

Äntliigen är jag lite ledig idag!    Kommer bli en slappisch dag då jag ska gå runt i mjukisbrallor och ta det så lungt som det bara går. Har lite saker att göra, men det kommer ske i snigelfart :p   Lunch med Belma om en timme, jag längtar! ...

Av Ellenor - 20 april 2012 11:00

Det gör lite ont i mitt hjärta, för jag saknar en mamma.   Jag vet inte riktigt varför det kommit just nu, har känt så ett par dagar men imorse högg det liksom till extra mycket.. ...

Av Ellenor - 19 april 2012 22:15

"Drömliv. Lycklig på riktigt", skriven av Kajsa Ingemarsson och Karin Nordlander.   Den handlar om att hitta sitt grundackord till lycka och att man ska lära sig att lyssna på själen, för själen vet. Man är så upptaget av egot och dess makt, och ...

Av Ellenor - 18 april 2012 23:45

Ikväll har jag umgåtts med Carro :)   Jag hämtade henne och vi åkte mot Falun. Innan vi åkte ut på stora vägen stod poliserna och de vinkade in mig, denna gång fick jag bara blåsa och sedan önskade han mig en fortsatt trevlig kväll. Helt otroligt...

Ovido - Quiz & Flashcards