Direktlänk till inlägg 24 april 2009

Fördomsfri

Av Ellenor - 24 april 2009 17:07



Nu för tiden ser mig själv som en (helt) fördomsfri person. Fördomsfri till 100% tror jag tyvärr aldrig att man kan bli, men man kan bli det väldigt mycket. Med detta menar jag att tankar som ”shit, vilken bitch” eller ”vad elak han är” kan dyka upp i huvudet då och då men att dessa försvinner lika snabbt som de dyker upp. Jag kan inte tala för alla, men så är det iaf för mig. Därmed kan jag säga att jag är ”helt” fördomsfri.

Innan kunde jag se någon på stan och väldigt snabbt döma efter klädstil, beteende, utseende, umgänge, ja nästan vad som helst. Det är något jag inte gör längre. Varför ska jag göra det? Vad tjänar det till? Jag vet ändå ingenting om den människan, inte ett smack. Det enda jag ser är en yta, ett skal. Bakom skalet finns det så otroligt mycket mer. Tankar, känslor, en bakgrund, en historia, en personlighet.

Att döma någon efter ett enstaka beteende eller ett utseende är fel för mig. För alla gör något dumt ibland även om man inte är så som person. Man kanske brusar upp mitt ute bland folk, reagerar på något eller vad som. Vad det beror på vet ju inte jag som bara passerar. Vissa saker man gör kan dessutom vara fejkade, man gör något man egentligen inte gillar, vilket kan bero på tex grupptryck. Genom att ha vissa kläder på sig betyder det inte att man är farlig, bitch, elak, emo eller vad klädstilen nu kan se ut som. Både han som ser elak ut och hon som ser ut som en bitch kan vara de mest underbara personer.

Hur har jag kommit fram till det här då? Erfarenhet, erfarenhet så det skriker om det, i alla dess former. Jag har lärt mig att man kan bara inte döma personer hur som helst! För mig känns det meningslöst, för som sagt, jag vet ingenting om människan, det där jag ser ute är bara en bråkdel av hela personen. För att döma en person vill jag lära känna människan först.

Nu låter det säkert som att jag är godtrogen, det kan jag hälsa att jag inte är! Jag ser mig för där ute i världen ;) Däremot har jag hittat en balans som känns väldigt bra för mig. Livet är enklare som fördomsfri och jag vet att allt är inte alltid som det verkar.

 
 
Mysan

Mysan

5 maj 2009 23:56

Du är så klok! Grattis till att du lärt dig skaka av alla de fördomarna.. det är inte lätt.. men det är verkligen sant allt du säger.. man har ingenting att vinna på att ha fördomar.. det man ser är bara det yttre.. man vet ingenting om människan därunder.

http://mysanb.webblogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ellenor - 30 april 2012 23:30

Först drog vi till Ekonomikum parken där vi träffade några av hans klasskompisar, vi körde några lekar och hade det trevligt i det superfina vädret :) Jag och Ricard gick sedan för att kolla på mösspåtagningen, vi trodde att de skulle sjunga också.. ...

Av Ellenor - 26 april 2012 10:44

Äntliigen är jag lite ledig idag!    Kommer bli en slappisch dag då jag ska gå runt i mjukisbrallor och ta det så lungt som det bara går. Har lite saker att göra, men det kommer ske i snigelfart :p   Lunch med Belma om en timme, jag längtar! ...

Av Ellenor - 20 april 2012 11:00

Det gör lite ont i mitt hjärta, för jag saknar en mamma.   Jag vet inte riktigt varför det kommit just nu, har känt så ett par dagar men imorse högg det liksom till extra mycket.. ...

Av Ellenor - 19 april 2012 22:15

"Drömliv. Lycklig på riktigt", skriven av Kajsa Ingemarsson och Karin Nordlander.   Den handlar om att hitta sitt grundackord till lycka och att man ska lära sig att lyssna på själen, för själen vet. Man är så upptaget av egot och dess makt, och ...

Av Ellenor - 18 april 2012 23:45

Ikväll har jag umgåtts med Carro :)   Jag hämtade henne och vi åkte mot Falun. Innan vi åkte ut på stora vägen stod poliserna och de vinkade in mig, denna gång fick jag bara blåsa och sedan önskade han mig en fortsatt trevlig kväll. Helt otroligt...

Ovido - Quiz & Flashcards